پنیرک malva

خانواده :Malvaceae

زیرخانواده :Malvoideae    

جنس:   Malva

گونه:  M. verticillata

 

این گونه که به عنوان گل خطمی چینی شناخته می شود یک گونه از گل خطمی جنس Malva در خانواده Malvaceae که در شرق آسیا است. M. verticillata دوساله  یا چند ساله است که تا 1.7 متر رشد می کند و می تواند درنواحی جنگلی  با انواع مختلف خاک زندگی  کند . در آب و هوای معتدل، از جولای تا سپتامبر گل و از آگوست تا اکتبر دانه تشکیل میشود . گل های این گیاه خود بارور می باشند ، اما همچنین می تواند توسط حشرات تکثیر یابند. بوته های این گیاه پیش از امپراطوری Han  چین مهم بود و به طور گسترده کشت می شد.

خواص بهداشتی و درمانی Malva verticillata :

Malva verticillata به عنوان مواد غذایی و دارویی استفاده می شود.

بوته  این گیاه ابتدا در جنوب اروپا و آسیا افزایش یافت شد اما در حال حاضر از جولای تا سپتامبر در دشت ها و مزارع  قابل کشت در سراسر جهان رشد می کند. به خانواده پنیر کیان مربوط است و عمدتا به عنوان یک چای مصرف می شود. برگ و دانه ها را می توان به شکل خام یا پخته شده استفاده کرد. اضافه کردن  برگ آن به سالاد طعم را لذت بخش می کند، عطر و طعم ملایم دارد. دانه های آن دارای طعم معطر دلپذیر است. مشابه استفاده هر داروی گیاهی دیگر قبل از استفاده آن، با پزشک باید مشورت شود.

ترکیبات فعال:

دانه Malva verticillata حاوی موسیلاژ، پلی ساکاریدها و فلاونوئیدها می باشد. موسیلاژ از کربوهیدرات های پیچیده تشکیل شده که همراه با فلاونوئیدها و آنتوسیانید ها، آن را به تسکین دهنده تبدیل کرده است. در طب گیاهی آن را تسکین دهنده  که در از بین بردن تحریک و التهاب های خفیف موثر است, در نظر گرفته اند.

کاربردهای سنتی:

گل ختمی به عنوان غذا و دارو از زمان یونان و روم باستان استفاده می شود. آن به عنوان یک عامل ضد التهابی برای پوست، دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی مفید در نظر گرفته شد. استفاده عمده از گل ختمی به شکل چای برای سرفه های خشک و گلودرد، و یا به شکل ژلاتینی موضعی برای درماتیت می باشد. گل ختمی همچنین برای درمان اختلالات کلیوی، احتباس مایعات، اسهال و تشنگی مکرر استفاده می شود. برای افراد مبتلا به سیاه سرفه، ریشه آن برای استفراغ استفاده می شود.برگ و ساقه  آن دارای خواص گوارشی بوده و در اواخر بارداری به زنان داده می شود.

مصارف پزشکی:

با توجه به مطالعات آزمایشگاهی گزارش شده ، یکی از کربوهیدرات های موجود در گل ختمی جهت مهار آبشار مکمل نشان داده شده است.آبشار مکمل در اختلالات خود ایمنی و موارد التهاب مزمن نقش دارد. مطالعات همچنین نشان داد که دانه های آن حاوی یک پلی ساکارید است که باعث تحریک سلول های سفید خون می شود. در مطالعه ای آزمایشگاهی دیگر روی پودر خام  آن اثرات ضد سرطان نشان داده شده است.

عوارض جانبی و هشدارها:

در حال حاضر هیچ عوارض جانبی از گل ختمی شناخته  نشده است. به غیر از زمانی که گل ختمی  در خاک های معدنی غنی از نیتروژن  رشد کرده  وبرگ تمایل به غلظت بالایی از نیتراتها دارد، برگ سالم هستند.

منابع:

http://en.wikipedia.org         

http://www.livestrong.com/article/480471-the-health-benefits-of-malva-verticillata


نظرات شما عزیزان:

ali
ساعت14:29---12 مهر 1393
سلام خسته نباشی خوب بود انشاالا موفق باشی

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 24 شهريور 1393برچسب:, | 2:41 | نویسنده : مبینا عباسی (کارشناس ارشد زیست شناسی گیاهی) |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.
 <-PostRate-> <-PostRateCount->